


Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Η αισθητηριακή ολοκλήρωση (SI) είναι μία μέθοδος που θεσπίστηκε από την Dr.A.Jean Ayers, Ph.D. τη δεκαετία του 1970, ενώ είναι σήμερα γνωστή με τον όρο Ayres Sensory Integration (ASI). Η δόκτωρ Ayers θεμελίωσε την συγκεκριμένη μέθοδο, με βάση την αρχή ότι «η ενδοαισθητηριακή ολοκλήρωση είναι θεμελιώδης για τη λειτουργικότητα», ενώ η δυσλειτουργία στην αισθητηριακή ολοκλήρωση οδηγεί σε προβλήματα που αφορούν στην ανάπτυξη, τη μάθηση και τη συναισθηματική ρύθμιση. Ως εκ τούτου, τα παιδιά με ελλείμματα αισθητηριακής επεξεργασίας μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες που αφορούν την κατάλληλη απόκρισή τους σε καθημερινές προκλήσεις, όπως την ένδυση, το παιχνίδι, τη σίτιση, την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη συναισθηματική αυτορρύθμιση. Η SI περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο το νευρικό σύστημα ενσωματώνει την αισθητηριακή εισροή από τα διαφορετικά συστήματα, ώστε να μα οδηγήσει σε κατάλληλη προσαρμοστική απόκριση. Δύο δομές μπορεί να επηρεαστούν όσον αφορά τις διαταραχές αισθητηριακής ρύθμισης και διάκρισης: το μεταιχμιακό σύστημα και το αιθουσαίο και ιδιοδεκτικό σύστημα. Το αιθουσαίο σύστημα είναι υπεύθυνο για τις αισθητηριακές πληροφορίες από την κίνηση του σώματος στον χώρο. Το ιδιοδεκτικό σύστημα αφορά στην επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων που λαμβάνουμε από τις αρθρώσεις και τους μυς.Διαταραχές που αφορούν την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Η Dr. Ayres υπέθεσε ότι το αιθουσαίο σύστημα είναι υπεύθυνο για να αποφασίσει εάν θα ενεργήσουμε σε ένα ερέθισμα που λαμβάνουμε ή όχι. Η υπερβολική ή υποτονική απόκριση στην αιθουσαία ή απτική εισροή, μπορεί να οδηγήσει σε βαρυτική ανασφάλεια ή απέχθεια κίνησης, απτική αμυντικότητα ή και τα δύο. Η αναγνώριση του ρόλου της αμυγδαλής του εγκεφάλου, από την Ayers η οποία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην καταγραφή των αισθητηριακών εισροών, έχει υποστηριχθεί από πρόσφατες μελέτες που συσχετίζουν την αμυγδαλή με τις αποκρίσεις αμοιβαιότητας. Για παράδειγμα, η υπερενεργοποίηση της αμυγδαλής, λόγω της βλεμματικής, επαφής ενδέχεται να είναι ο λόγος για τον οποίο τα άτομα με διαταραχή του αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), αποφεύγουν την βλεμματική επαφή. Επιπλέον, η διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης μπορεί να είναι μία από τις βαθύτερες αιτίες των δυσκολιών που αφορούν στη συμπεριφορά των παιδιών με αυτισμό, σε ποσοστό μεταξύ 90 και 95%. Η Ayres υπέθεσε ότι οι διαταραχές στην αισθητηριακή επεξεργασία οδηγούν σε έλλειψη κινήτρων και διαταραγμένη καταγραφή των αισθητηριακών ερεθισμάτων. Η ενσωμάτωση των αισθητηριακών εισροών που λαμβάνουμε από το περιβάλλον είναι απαραίτητη για την κίνηση, τη τον στασικό έλεγχο και τον προσανατολισμό στο χώρο. Τα άτομα με μειωμένη αισθητηριακή διάκριση, μπορεί να μην έχουν την ικανότητα να φιλτράρουν τα περιττά περιβαλλοντικά ερεθίσματα, με αποτέλεσμα να υπερδιεγείρονται από αυτά.Πληθυσμός εφαρμογής της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι κυρίως μια παρέμβαση που εφαρμόζεται σε παιδιά με αναπτυξιακές και συμπεριφορικές ή νευρολογικές διαταραχές (όπως είναι ο αυτισμός και η ΔΑΦ, η ΔΕΠ-Υ, η εναντιωματική συμπεριφορά, η διαταραχή της κινητικής λειτουργίας).Εργοθεραπεία κι Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Η θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης εφαρμόζεται κυρίως από εργοθεραπευτές, σε κατάλληλα εξοπλισμένο θεραπευτικό χώρο. Μέσω στοχευμένων δραστηριοτήτων κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, παρέχεται «η ακριβώς κατάλληλη πρόκληση», ώστε να βοηθήσουν τα παιδιά να βελτιώσουν την επεξεργασία και την ενσωμάτωση των αισθητηριακών εισροών, για να αποκτήσουν κατάλληλη προσαρμοστική απόκριση στα καθημερινά ερεθίσματα. Πάνω από το 95% των εργοθεραπευτών αναφέρουν ότι ενσωματώνουν την SI στο πρόγραμμα παρέμβασης. Ο εργοθεραπευτής προσαρμόζει το περιβάλλον για να δημιουργήσει τις απαραίτητες προκλήσεις που θα προωθήσουν την προσαρμοστική απόκριση μέσα από κινητικές, συναισθηματικές, αισθητηριακές και γνωστικές δραστηριότητες. Η βιβλιογραφία αναφέρει ότι οι παρεμβάσεις εργοθεραπείας που χρησιμοποιούν την SI, εμφανίζουν σημαντική βελτίωση στην τροποποίηση των μη λειτουργικών προτύπων συμπεριφοράς των παιδιών, στην επικοινωνία, στις δεξιότητες αλληλεπίδρασης, στις δεξιότητες επεξεργασίας, στην κινητική εκτέλεση και στην αρμονική προσαρμογή στο εκάστοτε περιβάλλον δράσης.Παρέμβαση Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
Οι δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στην SI παρέχουν αιθουσαία, ιδιοδεκτικά, ακουστικά κι απτικά ερεθίσματα, τα οποία με τη σειρά τους οργανώνουν το αισθητηριακό σύστημα. Ανάλογα ερεθίσματα παρέχονται μέσα από το παιχνίδι χρησιμοποιώντας βούρτσες, αφρό, κούνιες, τραμπολίνο, μπάλες και εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την πρόκληση ιδιοδεκτικών, απτικών και αιθουσαίων εμπειριών. Οι δραστηριότητες μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν εν τω βάθει πίεση, σύσπαση των αρθρώσεων, στοματικές ασκήσεις, με σκοπό την ενίσχυση του επιπέδου διέγερσης. Η εφαρμογή της ASI απαιτεί οι αισθητικοκινητικές δραστηριότητες να στοχεύουν στις συγκεκριμένες δυσκολίες που εμποδίζουν τη λειτουργικότητα στην καθημερινότητα του παιδιού. Ως εκ τούτου, η αισθητηριακή ολοκλήρωση ενσωματώνεται στο παιχνίδι. Οι δραστηριότητες συνήθως αντιμετωπίζουν περισσότερα από ένα αισθητηριακά συστήματα τη φορά και ενεργοποιούν τους ιδιοϋποδοχείς των μυών και των αρθρώσεων, τους υποδοχείς στο έσω αυτί, καθώς και τους ακουστικούς, οπτικούς και απτικούς υποδοχείς στο δέρμα. Τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων συλλέγονται ανά τρίμηνο ή εξάμηνο και γίνονται προσαρμογές στο πλάνο παρέμβασης, με βάση τις εκάστοτε απαιτήσεις. Ο απώτερος στόχος της ΑSI είναι να βελτιώσει την αισθητηριακή επεξεργασία, την οργάνωση, την ολοκλήρωση και τον κινητικό σχεδιασμό.Ψυχοκινητική αγωγή
Η Sherborne είναι μιας μορφής θεραπευτική παρέμβαση η οποία εμπλέκει τους συμμετέχοντες στη διαδραστική μάθηση, μέσα από το μοίρασμα κοινών κινητικών εμπειριών. Αυτές οι κινητικές εμπειρίες προσφέρονται σε ένα περιβάλλον ανοιχτό στον πειραματισμό, στην λήψη πρωτοβουλιών και στη δημιουργία σχέσεων μέσα από την κίνηση. Ο στόχος είναι να προσφερθούν κινητικές εμπειρίες (όχι ασκήσεις) ώστε τα παιδιά να αποκτήσουν γνώση στο τι συμβαίνει στο σώμα τους μέσα από το παιχνίδι σχέσεων. Σκοπός μας είναι η διαδικασία και όχι το αποτέλεσμα. Οι κύριοι στόχοι μιας ομάδας sherborne είναι: Γνώση και επίγνωση του σώματος (ανάπτυξη δεξιοτήτων που μπορούν να γενικευτούν σε άλλες σωματικές δραστηριότητες) Ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης Σωματική και συναισθηματική ασφάλεια Επικοινωνία και κοινωνικοποίηση Ανάπτυξη πρωτοβουλιών και ευρηματικότητας Ενσυναίσθηση.Δυσγραφία
Η δυσγραφία είναι μια διαταραχή που σχετίζεται με τη γραφή. Προκαλεί παραμορφώσεις ή λάθη στο γράψιμο του ατόμου και εμφανίζεται στα παιδιά όταν εμπλέκονται για πρώτη φορά σε δραστηριότητες γραψίματος. Κάποιες απο τις ενδείξεις είναι: Ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων Αντιστροφή της κατεύθυνσης σχεδιασμού των γραμμάτων Λανθασμένες και με ορθογραφικά σφάλματα λέξεις, ακόμη και μετά από υπόδειξη. Ο όρος δυσγραφία περιγράφει μόνο τη δυσκολία της γραφής, καθώς είναι πιθανό να αποτελεί μια μεμονωμένη δυσκολία και να μη σχετίζεται με μια πιο γενική διαταραχή.Τί είναι η παιδιατρική εργοθεραπεία?
Η παιδιατρική εργοθεραπεία αφορά την παρέμβαση σε βρέφη, νήπια, παιδιά κι εφήβους, που αντιμετωπίζουν σωματικές, αισθητηριακές, γνωστικές κι αναπτυξιακές δυσλειτουργίες. Η παρακολούθηση ενός εργοθεραπευτικού προγράμματος, μπορεί να ωφελήσει το παιδί ώστε να βελτιώσει τη λειτουργικότητα και να αποκτήσει ανεξαρτησία σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, όπως η ένδυση-απόδυση, η σίτιση, η χρήση τουαλέτας κ.α..Ποιά παιδιά μπορεί να ωφεληθούν από την εργοθεραπευτική παρέμβαση?
Η εργοθεραπευτική παρέμβαση μπορεί να ωφελήσει παιδιά από διάφορες διαγνωστικές κατηγορίες, εκ των οποίων αναφέρονται ενδεικτικά: • Φάσμα Αυτισμού • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα/Παρορμητικότητα (ΔΕΠ-Υ) • Εγκεφαλική Παράλυση • Σύνδρομο Down • Διαταραχή Αισθητηριακής Επεξεργασίας • Διαταραχή Κινητικού ΣυντονισμούΩστόσο, εργοθεραπευτική παρέμβαση μπορούν να παρακολουθήσουν και παιδιά που δεν ανήκουν σε κάποια από τις παραπάνω διαγνωστικές κατηγορίες, αλλά θέλουν απλώς να ενισχύσουν ορισμένους τομείς δεξιοτήτων (όπως η λεπτή κινητικότητα, η σχολική επίδοση, η κοινωνική αλληλεπίδραση, το παιχνίδι), στους οποίους ενδέχεται να υστερούν.Τί περιλαμβάνει μία παιδιατρική εργοθεραπευτική αξιολόγηση?
Η αξιολόγηση πρόκειται για μια συνεδρία που βοηθά τον θεραπευτή να συλλέξει πληροφορίες για τις δυνατότητες και τα ελλείμματα του παιδιού και να θέσει στόχους, ώστε να ορίσει το θεραπευτικό του πλάνο. Ο γονέας ή φροντιστής ενδέχεται να βρίσκεται στον ίδιο χώρο με το παιδί, ιδιαίτερα όταν το παιδί έχει μικρή ηλικία. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, ο θεραπευτής του παιδιού θα χορηγήσει δοκιμασίες για να εξετάσει τις αδρές και λεπτές κινητικές δεξιότητες, τις γραφοκινητικές, το παιχνίδι, τη συμπεριφορά κι αλληλεπίδραση/επικοινωνία. Παραδείγματα του τι μπορεί να κάνει το παιδί σας κατά την αξιολόγηση εργοθεραπείας, αποτελούν τα εξής: • Χορήγηση ενός σταθμισμένου αξιολογητικού εργαλείου. • Εξέταση των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων (με χρήση πλαστελίνης -τουβλάκια-τσιμπίδες). • Εξέταση αδρών κινητικών δεξιοτήτων. • Ζωγραφική. • Χρήση ψαλιδιού. • Παρατήρηση στο ελεύθερο παιχνίδι.Ο θεραπευτής του παιδιού θα σας ρωτήσει επίσης για τις καθημερινές του ρουτίνες, τις ανησυχίες σας σχετικά με την ανάπτυξή του και εάν έχετε οποιεσδήποτε ερωτήσεις σχετικά με το τί αναμένεται από το πρόγραμμα της εργοθεραπείας, μέσω μιας άτυπης συνέντευξης. Η διαδικασία της αξιολόγησης ολοκληρώνεται μέσα σε περίπου μία ώρα. Μετά την αρχική αξιολόγηση, ο εργοθεραπευτής θα οργανώσει ένα πλάνο παρέμβασης, για να θέσει τους στόχους που θα κατακτήσει το εκάστοτε παιδί. Κάθε συνεδρία που ακολουθεί την αξιολόγηση, θα ενσωματώνει τους στόχους του παιδιού σας μέσω στοχοκατευθηνόμενων δραστηριοτήτων ανάλογων προς την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Να θυμάστε, το κάθε παιδί έχει ατομικούς στόχους κι αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό! Η εργοθεραπευτική παρέμβαση είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο, υπομονή κι αφοσίωση!Από ποιά ηλικία μπορεί ένα παιδί να ξεκινήσει την εργοθεραπευτική παρέμβαση?
Δεν υπάρχει κάποιο ηλικιακό όριο που καθορίζει την ένταξη ενός παιδιού σε εργοθεραπευτικό πρόγραμμα. Τα παιδιά απο 1,6 ετών έως την ενηλικίωση τους μπορούν να επωφεληθούν απο τις παρεμβάσεις. Μερικά παιδιά μπορεί να μην παρουσιάζουν ενδείξεις από νωρίς, είναι σύνηθες λοιπόν κάποιο παιδί να είναι σε μεγαλύτερη ηλικία όταν ξεκινήσει το πρόγραμμα εργοθεραπείας. Είναι σημαντικό να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό, μόλις αντιληφθείτε κάτι που σας προβληματίζει στην συμπεριφορά του παιδιού ή παρατηρήσετε κάποια απόκλιση από την τυπική ανάπτυξη.Παρέμβαση V.R.
Η παρέμβαση μέσω της εικονικής πραγματικότητας “V.R” εφαρμόζεται σε παιδιά με σωματικές, συναισθηματικές, γνωστικές, ψυχοκοινωνικές ή άλλες δυσκολίες, καθώς εχει αποδειχτεί με βάση τη βιβλιογραφία πως συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση της εικόνας εαυτού των συγκεκριμένων ατόμων και στην αύξηση της αυτοπεποίθησης. Οι τομείς έργου που μπορούν να βελτιωθούν μέσω αυτής της παρέμβασης είναι οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής (ένδυση, σίτιση, προσωπική υγιηνή, τουαλέτα), το παιχνίδι και η κοινωνική αλληλεπίδραση. Επιπλέον, ενισχύονται οι αδρές κινητικές δεξιότητες, ο στασικός έλεγχος και η ισορροπία. Αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τα παιδια ενώ παράλληλα δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον για να εξασκηθεί μια δραστηριότητα η οποία, υπό άλλες συνθήκες, μπορεί να ήταν επικίνδυνη ή δυσκολη. Τέλος, δίνει την ευκαιρία στα παιδιά με αναπηρίες να απολαμβάνουν εξίσου εμπειριες με τους συνομηλίκους τους, τις οποίες σε διαφορετική περίπτωση δε θα μπορούσαν να εκτελέσουν.Πρώιμη παρέμβαση
Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, η πρώιμη παρέμβαση, αναφέρεται στην περίοδο της ανάπτυξης του παιδιού από τη γέννησή του έως τα 3 έτη. Πρόκειται για υπηρεσίες που σχεδιάστηκαν με σκοπό να ενισχύσουν τις ευκαιρίες των παιδιών να μεγιστοποιήσουν το αναπτυξιακό δυναμικό και τη λειτουργικότητά τους, καθώς και την ποιότητα ζωής και την κοινωνική τους συμμετοχή. Η πρώιμη ανίχνευση των δυσκολιών διαφέρει από την παρέμβαση, όμως απαιτείται για την έγκαιρη αντιμετώπιση, η οποία ενισχύει αθροιστικά τη διαδικασία της ανάπτυξης, βοηθώντας τα παιδιά να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και συμπεριφορές που συμβάλλουν στην ενίσχυση της μάθησης ή στην ικανοποίηση των αναγκών τους. Επιπλέον, συνήθως η πρώιμη παρέμβαση έχει ευρύτερα οφέλη για τους φροντιστές, μέσω της υποστήριξης και συμβουλευτικής, συμβάλλοντας έτσι στην οικοδόμηση των γνώσεων, της εμπιστοσύνης και των στρατηγικών αντιμετώπισης από μεριάς τους. Η διαταραχή στη λειτουργία του εγκεφάλου σε παιδιά με ΔΑΦ αλλάζει τα πρώτα 2 χρόνια, πιθανότατα ως αποτέλεσμα μιας δυναμικής αλληλεπίδρασης μεταξύ νευροβιολογικών και κλιμακωτών επιδράσεων άτυπων αναπτυξιακών διαδικασιών. Αυτό υπογραμμίζει τη σημασία της έγκαιρης παρέμβασης, για την αντιμετώπιση πολλαπλών πτυχών της ανάπτυξης και για συνεχή παρέμβαση που αντιμετωπίζει αναπτυξιακές καθυστερήσεις. Η Εργοθεραπεία θεωρείται ως η κύρια υπηρεσία γαι την εφαρμογή πρώιμης παρέμβασης και μπορεί να παρέχεται μόνη της ή να πλαισιώνει μια διεπιστημονική προσέγγιση. Στόχος της εργοθεραπευτικής πρακτικής αποτελεί η προαγωγή της απόκτησης λειτουργικών δεξιοτήτων, μέσω της προσαρμογής του περιβάλλοντος, της εκμάθησης κατάλληλων τρόπων έκφρασης των επιθυμιών, τη βελτίωση της συμμετοχής σε έργα κι ως εκ τούτου την ανεξαρτησία και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Ένας εργοθεραπευτής, χρησιμοποιώντας το παιχνίδι και συγκεκριμένες δραστηριότητες κι εξοπλισμό, μπορεί να αξιολογήσει τις κινητικές και γνωστικόαντιληπτικές δεξιότητες του παιδιού, καθώς και να προσδιορίσει τα ενδεχόμενα αισθητηρικά ελλείμματα. Σημαντικό ρόλο παίζουν οι γονείς και οι φροντιστές, τόσο για τις πληροφορίες που παρέχουν, όσο και για τη συμβολή τους στη διαδικασία παρέμβασης, στο σπίτι.Messy Play
Το messy και sensory play είναι μία απίστευτα ωφέλιμη δραστηριότητα για παιδιά ηλικίας από έξι μηνών. Από τη ζωγραφική με δακτυλομπογιές, μέχρι την εξερεύνηση αισθητηριακών υλικών, όπως ο πηλός, το νερό, η άμμος, η λάσπη, το βαμβάκι, προσφέρει έναν κόσμο ευκαιριών για μάθηση και σωματική ανάπτυξη, ακόμα κι αν το συμμάζεμα μπορεί να είναι ταλαιπωρία! Ο βασικός στόχος του «ακατάστατου παιχνιδιού» είναι στη διαδικασία δημιουργίας και όχι τόσο στο τελικό αποτέλεσμα. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι δεν υπάρχει ένας κανόνας για να εκφράσουν τις ιδέες τους, επιτρέποντάς τους να δημιουργήσουν ελεύθερα, χωρίς να φοβούνται την κριτική. Αυτή η ελευθερία τρέφει την ανακάλυψη του εαυτού τους και τροφοδοτεί μια παντοτινή αγάπη για την τέχνη και την ανάγκη εξερεύνησης. Τελικά, το messy play παρέχει στα παιδιά ανεκτίμητες ευκαιρίες για ανάπτυξη, και έκφραση του εαυτού, καθώς ξεκλειδώνουν έναν κόσμο δημιουργικότητας και αισθητηριακής εξερεύνησης. Επιπλέον, τα οφέλη του εκτείνονται πέρα από την προσωρινή ακαταστασία και ενισχύουν τις γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες και σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Γνωστικές δεξιότητες Το «ακατάστατο παιχνίδι» είναι κάτι περισσότερο από την εμπλοκή των αισθήσεων. Στοχεύει να καλλιεργήσει τις αναδυόμενες γνωστικές δεξιότητες των παιδιών. Όταν τα παιδιά συμμετέχουν σε αυτό, τους παρουσιάζονται υλικά και συνθήκες που ενθαρρύνουν την επίλυση προβλημάτων, την κριτική σκέψη και τη λήψη κατάλληλων αποφάσεων. Για παράδειγμα, όταν κατασκευάζουν κάστρα από άμμο ή φιγούρες από πηλό, τα παιδιά σκέφτονται δημιουργικά και στρατηγικά για να επιτύχουν τον στόχο τους. Επιπλέον, παρέχει ευκαιρίες για πειραματισμό και εξερεύνηση. Τα παιδιά αναμειγνύουν χρώματα, παρατηρούν σχέσεις αιτίας-αποτελέσματος και αναρωτιούνται τί συμβαίνει όταν συνδυάζονται διαφορετικά υλικά. Δεξιότητες Λεπτής Κινητικότητας Ο ακατάστατος τρόπος παιχνιδιού περιλαμβάνει ενέργειες όπως η άσκηση δύναμης, η ρίψη, το σκούπισμα και η σύλληψη με τα δάκτυλα. Αυτές οι δραστηριότητες προάγουν την ανάπτυξη λεπτών κινητικών δεξιοτήτων και του συντονισμού χεριού-ματιού στα παιδιά. Είτε χρησιμοποιούν πινέλο, είτε ρίχνουν νερό, είτε πλάθουν πηλό, τα παιδιά ενισχύουν την επιδεξιότητά τους και βελτιώνουν την ικανότητά τους να συντονίζουν τις κινήσεις τους. Συναισθηματική και Κοινωνική Ανάπτυξη Το messy play επιτρέπει στα παιδιά να εκφράζονται ελεύθερα και να αποκτούν ανεξαρτησία. Όταν δίνεται στα παιδιά η ελευθερία να εξερευνούν υλικά και να συμμετέχουν σε αδόμητο παιχνίδι, αναπτύσσουν την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά για τις δημιουργίες τους. Επιπλέον, προσφέρει ευκαιρίες για συνεργασία κι αλληλεπίδραση, καθώς τα παιδιά εργάζονται μαζί για την επίτευξη μιας δημιουργίας και ανταλλάσσουν ιδέες. Είναι σημαντικό να αναφερθεί, πως αυτού του είδους παιχνίδι, παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο για τα παιδιά να βιώσουν μια σειρά από συναισθήματα. Είτε πρόκειται για τη χαρά της δημιουργίας, είτε για την απογοήτευση όταν ένα κάστρο από άμμο καταρρέει, τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματά τους μέσα από αυτές τις εμπειρίες. Καθώς εξερευνούν και πειραματίζονται, αναπτύσσουν συναισθηματική ανθεκτικότητα και προσαρμογή στις περιβαλλοντικές προκλήσεις. Τέλος, σημαντικό είναι να παρέχουμε ένα ασφαλές και εποπτευόμενο περιβάλλον για messy play, χρησιμοποιώντας υλικά φιλικά προς τα παιδιά και βιώσιμα προς το περιβάλλον. Επιπλέον, εμπλέκουμε τα παιδιά στη διαδικασία καθαρισμού, για να ενισχύσουμε τις οργανωτικές δεξιότητες και το αίσθημα ευθύνης. Άλλωστε, η ακαταστασία είναι προσωρινή, αλλά οι δεξιότητες που θα αποκτήσουν διαρκούν μια ζωή!




