boredchildgettyimages 11634208331jpg

Αναπτυξιακά σημάδια ανησυχίας

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (1 ΕΩΣ 3 ΜΗΝΕΣ)

  • Δεν φαίνεται να ανταποκρίνεται σε δυνατούς θορύβους.
  • Δεν ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα με μάτια από τους 2 έως 3 μήνες.
  • Δεν χαμογελάει στον ήχο της φωνής σας μετά από τους 2 μήνες.
  • Δεν πιάνει και δεν συγκρατεί αντικείμενα μετά από τους 3 μήνες.
  • Δεν χαμογελάει στους ανθρώπους μετά από τους 3 μήνες.
  • Δεν μπορεί να στηρίξει καλά το κεφάλι στους 3 μήνες.
  • Δεν πιάνει και δεν συγκρατεί παιχνίδια από τους 3 έως 4 μήνες.
  • Δεν φέρνει αντικείμενα στο στόμα μετά από τους 4 μήνες.
  • Δεν στηρίζεται με τα πόδια όταν τα πόδια τοποθετούνται σε σταθερή επιφάνεια, από τους 4 μήνες.
  • Δυσκολεύεται να κουνήσει το ένα ή και τα δύο μάτια προς όλες τις κατευθύνσεις.
  • Σταυρώνει τα μάτια τις περισσότερες φορές (το περιστασιακό σταύρωμα των ματιών είναι φυσιολογικό σε αυτούς τους πρώτους μήνες.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (4 ΕΩΣ 7 ΜΗΝΕΣ)

  • Φαίνεται πολύ δύσκαμπτο, έχει σφιγμένους μυς.
  • Φαίνεται πολύ χαλαρό κινητικά, σαν πάνινη κούκλα.
  • Το κεφάλι εξακολουθεί να πέφτει προς τα πίσω όταν το σώμα σηκώνεται σε καθιστή θέση (στους 5 μήνες εξακολουθεί να παρουσιάζει καθυστέρηση στην στήριξη κεφαλής).
  • Δεν δείχνει στοργή προς τον φροντιστή.
  • Δεν φαίνεται να απολαμβάνει να βρίσκεται κοντά σε ανθρώπους.
  • Το ένα ή και τα δύο μάτια γυρίζουν συνεχώς μέσα ή στο πλάι.
  • Επίμονη δακρύρροια, ξηρότητα ματιών ή ευαισθησία στο φως.
  • Δεν ανταποκρίνεται στους ήχους γύρω του.
  • Δυσκολεύεται να φέρει αντικείμενα στο στόμα.
  • Δεν στρέφει το κεφάλι για να εντοπίσει τους ήχους μετά από τους 4 μήνες.
  • Δεν ρολλάρει από πρηνή σε ύπτια θέση έως τους 6 μήνες.
  • Δεν μπορεί να καθίσει με βοήθεια μέχρι τους 6 μήνες.
  • Δεν γελάει και δεν κάνει ήχους έως τους 5 μήνες.
  • Δεν πιάνει ενεργητικά αντικείμενα έως τους 6 μήνες.
  • Δεν ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα και με τα δύο μάτια.
  • Δεν φορτίζει βάρος στα πόδια μέχρι τους 5 μήνες.
  • Δυσκολεύεται να ηρεμήσει τον εαυτό του, κλαίει για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (8 ΕΩΣ 12 ΜΗΝΕΣ)

  • Δε μπουσουλάει.
  • Σέρνει τη μία πλευρά του σώματος ενώ μπουσουλάει.
  • Δεν στέκεται με υποστήριξη. 
  • Δεν αναζητά αντικείμενα που είναι κρυμμένα (10-12 μηνών).
  • Δεν λέει καμία λέξη («μαμά» ή «μπαμπά»).
  • Δεν μαθαίνει να χρησιμοποιεί χειρονομίες, όπως το να κουνά το κεφάλι.
  • Δεν κάθεται σταθερά έως τους 10 μήνες.
  • Δεν αντιδρά σε νέα περιβάλλοντα και ανθρώπους.
  • Δεν αναζητά τον φροντιστή όταν φορτίζεται συναισθηματικά.
  • Δεν δείχνει ενδιαφέρον για το «κούκου-τζα» από τους 8 μήνες.
  • Δεν μπαμπαλίζει μέχρι 8 μηνών («μπαμπά»).

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (1 έως 2 ετών)

  • Δεν μπορεί να περπατήσει μέχρι τους 18 μήνες.
  • Αποτυγχάνει να αναπτύξει ένα ώριμο μοτίβο βαδίσματος φτέρνα-δάχτυλα μετά από αρκετούς μήνες περπάτημα ή περπατά αποκλειστικά στα δάχτυλα των ποδιών.
  • Δεν λέει τουλάχιστον 15 λέξεις στους 18 μήνες.
  • Δεν χρησιμοποιεί φράσεις δύο λέξεων μέχρι την ηλικία των 2 ετών.
  • Μέχρι τους 15 μήνες δεν φαίνεται να γνωρίζει τη λειτουργία των κοινών οικιακών αντικειμένων (βούρτσα, τηλέφωνο, φλιτζάνι, πιρούνι,
  • κουτάλι).
  • Δεν μιμείται πράξεις ή λέξεις μέχρι 24 μηνών.
  • Δεν ακολουθεί απλές οδηγίες ενός βήματος έως τους 24 μήνες.
  • Δεν μπορεί να αναγνωρίσει τον εαυτό του.
  • Δεν μπορεί να κρατήσει και να χρησιμοποιήσει ένα κουτάλι ή ένα φλιτζάνι για φαγητό και ποτό.
  • Δεν εμφανίζει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων (θυμός, φόβος, χαρά, ενθουσιασμός).

 

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (2 έως 3 ετών)

  • Συχνή πτώση και δυσκολία στις σκάλες.
  • Επίμονη σιελλόροια ή πολύ ασαφής ομιλία.
  • Αδυναμία κατασκευής πύργου άνω των 4 τετραγώνων.
  • Δυσκολία χειρισμού μικρών αντικειμένων.
  • Αδυναμία αντιγραφής κύκλου από 3 ετών.
  • Αδυναμία επικοινωνίας με σύντομες φράσεις.
  • Καμία συμμετοχή σε παιχνίδι μίμησης.
  • Δεν μπορεί να τραφεί ανεξάρτητα με το κουτάλι ή να πιεί από το φλιτζάνι.
  • Αποτυχία κατανόησης απλών οδηγιών.
  • Περιορισμένο ενδιαφέρον για άλλα παιδιά.
  • Έντονη δυσκολία αποχωρισμού από τον βασικό φροντιστή.

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (3 έως 4 ετών)

  • Δεν μπορεί να πηδήξει επί τόπου.
  • Δεν μπορώ να οδηγήσει ένα τρίκυκλο.
  • Δεν μπορεί να πιάσει ένα κραγιόνι ανάμεσα στον αντίχειρα και τα δάχτυλα.
  • Δεν κατορθώνει την αντιγραφή ενός κύκλου.
  • Δεν στοιβάζει πύργο με 4 τουβλάκια.
  • Ακόμα κλαίει όταν οι γονείς το αφήνουν για λίγο.
  • Δεν δείχνει ενδιαφέρον για διαδραστικά παιχνίδια.
  • Αγνοεί τα άλλα παιδιά.
  • Δεν ανταποκρίνεται σε άτομα εκτός της οικογένειας.
  • Δεν συμμετέχει σε παιχνίδι φαντασίας.
  • Αντιστέκεται στο ντύσιμο, στον ύπνο, στη χρήση της τουαλέτας.
  • Αντιδρά χωρίς να έχει κανέναν αυτοέλεγχο όταν είναι θυμωμένο.
  • Δεν χρησιμοποιεί προτάσεις με περισσότερες από τρεις λέξεις.
  • Δεν χρησιμοποιεί πρόσωπα, όπως το “εγώ” ή “εσύ”.

 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΑΝΗΣΥΧΙΑΣ (4 έως 5 ετών)

  • Παρουσιάζει εξαιρετικά επιθετική, φοβισμένη ή δειλή συμπεριφορά.
  • Δεν μπορεί να αποχωριστεί από τους γονείς.
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή του και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε οποιαδήποτε δραστηριότητα για περισσότερο από 5 λεπτά.
  • Δείχνει ελάχιστο ενδιαφέρον για το παιχνίδι με άλλα παιδιά.
  • Σπάνια χρησιμοποιεί φαντασία ή μίμηση στο παιχνίδι.
  • Αποφεύγει ή φαίνεται αποστασιοποιημένο από άλλα παιδιά και ενήλικες.
  • Δεν εκφράζει ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων.
  • Δυσκολεύεται ακόμη να φάει, να κοιμηθεί ή να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα.
  • Δεν μπορεί να κάνει διάκριση μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας.
  • Φαίνεται ασυνήθιστα παθητικό.
  • Δεν μπορεί να κατανοήσει τις προθέσεις (“βάλε το φλιτζάνι στο τραπέζι”, “πάρε τη μπάλα κάτω από τον καναπέ”)
  • Δεν μπορεί να ακολουθήσει εντολές 2 βημάτων («πάρε το παιχνίδι και βάλτο στο ράφι»)
  • Δεν μπορεί να πει το όνομα και το επίθετό του.
  • Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό ή παρελθοντικό χρόνο.
  • Δεν μπορεί να χτίσει έναν πύργο με 6 έως 8 κυβάκια.
  • Κρατάει το κραγιόνι με την παλάμη.
  • Δυσκολεύεται να βγάλει τα ρούχα του.
  • Δεν μπορώ να βουρτσίσω τα δόντια του και να πλύνει τα χέρια.

 

Πηγή : Developmental Checklists Birth to Five

Adapted and revised by the Mid-State Early Childhood Direction Center – 2012